tag:blogger.com,1999:blog-87725600517108887522024-03-08T08:26:55.813-08:00Bidang Sains & MatematikOne step aheadSMK Ayer Baloihttp://www.blogger.com/profile/08300487534039133370noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8772560051710888752.post-60934938685806146472008-05-21T21:46:00.000-07:002008-05-21T21:48:39.264-07:00Pelan Tindakan & Operasi Unit Sains SMK Ayer Baloi<div align="left"><br /><span style="font-family:times new roman;">PELAN TINDAKAN & PELAN OPERASI UNIT SAINSJABATAN SAINS & MATEMATIKSMK AYER BALOI PONTIAN<br /><br />BIL<br /><br />PELAN TINDAKAN<br /><br /><br />PELAN OPERASI<br /><br />STRATEGI<br />INDIKATOR KEJAYAAN (KPI)<br />AKTIVITI<br />OBJEKTIF KHUSUS<br />HURAIAN<br />AKTIVITI<br />TARIKH PELAKSANAAN<br />1<br />Pemantauan P&P yang berkesan dalam bilik darjah<br />1. 1 Pemantauan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)<br /><br />Evidance pelajar, fail induk dan fail kelas serta borang-borang dipantau.<br />Pemantauan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)<br />Memastikan semua pelajar berpeluang mendapat markah maksimum dalam Pentaksiran<br /> Berasaskan Sekolah (PBS)<br />1. Mesyuarat PBS diadakan<br /><br />2. Menyediakan evidens dan di semak<br /><br /><br /><br /><br />Februari<br /><br />Februari<br /><br /><br /><br />1.2 Pencerapan P & P<br /><br />Guru mengajar mengikut HSP dan Rancangan Tahunan Pelajaran<br />Pencerapan P & P<br />Memastikan pengajaran dan pembelajaran berdasarkan HSP<br />1. Mengenalpasti tarikh dan tempoh pemantauan<br /><br />2. Menyediakan jadual pemantauan<br /><br />3. Menyediakan instrument pemantauan<br /><br />4. Pelaksanaan pemantauan<br /><br />5. Menganalisis dapatan pemantauan<br /><br />6. Tindakan mengatasi masalah<br />Januari<br /><br /><br />Januari<br /><br />Januari<br /><br />Januari – Sept<br /><br />Januari – Sept<br /><br />Januari - Sept<br /><br /><br />1.3 Pencerapan Buku Rekod Mengajar guru.<br /><br /><br />Semua buku rekod mengajar dapat dicerap dan tindakan sewajarnya telah diambil.<br /><br />Pencerapan buku rekod mengajar guru<br /><br />Memastikan buku rekod mengajar guru ditulis berdasarkan Huraian Sukatan Pelajaran(HSP) dan Rancangan Mengajar Tahunan dan mengikut format yang betul<br /><br />1. Menyediakan jadual pencerapan buku rekod mengajar guru.<br /><br />2. Melaksanakan pencerapan buku rekod mengajar.<br /><br />3. Mengesan buku rekod yang belum dicerap dan mengambil tindakan sewajarnya.<br /><br /><br />Januari<br /><br /><br />Januari -Nov<br /><br /><br />Januari -Nov<br /><br />1.4. Audit Kurikulum<br /><br />P&P dijalankan selaras dengan rancangan tahunan.<br /><br /><br />Audit Kurikulum<br />Memastikan penyelarasan P&P mengikut rancangan tahunan<br />1.Mesyuarat pembentukan AJK Pemantauan<br /><br />2. Menyediakan jadual pemantauan<br /><br />3. Menyediakan instrumen pemantauan<br /><br />4. Edar jadual pemantauan<br /><br />5. Pelaksanaan pemantauan<br /><br />6. Penyediaan laporan<br /><br />7. Tindakan mengatasi masalah<br />Januari<br /><br /><br />Januari<br /><br />Januari<br /><br />Januari<br /><br />Januari-Sept<br /><br />Januari-Sept<br /><br />Januari-Sept<br /><br /><br />1.5. Pencerapan buku latihan pelajar.<br /><br />Semua buku latihan murid dapat diaudit<br />Pencerapan Buku Latihan Murid<br />Mengaudit buku latihan murid<br />1.Mesyuarat pembentukan AJK Pemantauan<br /><br />2.Menyediakan jadual penghantaran buku latihan murid<br /><br />3.Menyediakan instrumen pemantauan<br /><br />4.Edar jadual penghantaran buku latihan<br /><br />5.Penghantaran buku latihan<br /><br />6.Semakan Buku Latihan<br /><br />7.Penyediaan laporan<br /><br />8.Tindakan mengatasi masalah<br /><br />Januari<br /><br /><br />Januari<br /><br /><br />Januari<br /><br />Januari<br /><br />Januari<br /><br />Januari-Sept<br /><br />Januari-Sept<br /><br />Januari-Sept<br />2<br />Meningkatkan kualiti P&P di kalangan guru-guru<br />2.1. Penggunaan ICT<br /><br />Bahan ICT digunakan secara maksimum dalam P&P.<br /><br />Penggunaan ICT<br />Memastikan penggunaan ICT secara maksimum dalam P&P.<br />1. Mesyuarat penggunaan ICT<br /><br />2. Penggunaan ICT dalam P&P<br /><br />3. Merekod penggunaan peralatan ICT<br /><br />4. Post-mortem penggunaan ICT<br /><br />Januari<br /><br />Januari-September<br /><br />Januari-September<br /><br />April<br /><br />2.2. Membekalkan HSP kepada murid<br /><br />Pelajar mengetahui skop khusus bagi setiap topik<br />Membekalkan HSP kepada murid<br />Memastikan pelajar mengetahui skop khusus bagi setiap topik<br />1. Menyediakan HSP mengikut bilangan murid<br /><br />2. Mengedarkan HSP kepada murid<br /><br />3. Menerangkan kandungan HSP kepada pelajar<br /><br />Januari<br /><br /><br />Januari<br /><br />Januari<br /><br /><br />2.3. Penyelarasan rancangan pengajaran tahunan .<br /><br />Semua guru mempunyai RPT yang sama dan seragam.<br /><br />Penyelarasan rancangan pengajaran tahunah untuk setiap mata pelajaran Sains<br />Memastikan semua guru menggunakan RPT yang seragam mengikut aras kelas.<br />1.Mesyuarat Panitia Sains<br /><br />2.Menetapkan tugasan kepada guru<br /><br />3.Guru-guru membuat RPT mengikut agihan yang telah diberikan<br /><br />4.RPT yang telah siap dikumpulkan dalam bentuk Soft Copy dan Hard Copy dan diaggihkan ke semua guru<br /><br />Januari<br /><br />Januari<br /><br /><br />Jan- Febuari<br /><br /><br />Mac<br /><br />2.5 Pelaksanaan PPSMI<br />Semua P&P dijalankan dalam Bahasa Inggeris<br />Pelaksanaan PPSMI<br />Memastikan PPSMI dilaksanakan oleh semua guru<br /><br />1. Perlantikan AJK PPSMI<br /><br />2. Mesyuarat AJK<br /><br />3. Menyediakan jadual dan instrumen pemantauan<br /><br />4. Pemantauan pelaksanaan PPSMI di sekolah<br /><br />Jan<br /><br />Jan<br /><br />Jan<br /><br /><br />Feb - Okt<br />3<br />Mengadakan program yang mendatangkan impak yang maksima dalam pencapaian akademik<br />3.1. Headcount<br /><br />Guru Sains boleh aplikasikan head count untuk penilaian prestasi semasa pelajar<br />Headcount.<br /><br />Meningkatkan aplikasi head count untuk mengukur prestasi semasa pelajar.<br />1. Mesyuarat pembentukan AJK<br /><br />2. Menyediakan surat panggilan menghadiri bengkel<br /><br />3. Melaksanakan bengkel<br /><br />4. Mengaplikasi Head Count untuk Mata Pelajaran Sains<br /><br />Januari<br /><br /><br />Februari<br /><br />Februari<br /><br />Jan-Oktober<br /><br />3.2. Membuat post-mortem<br /><br />Semua pelajar kelas peperiksaan telah dikenalpasti tahap prestasi yang berbeza dan dilakukan penambah<br />baikan.<br /><br />Membuat post-mortem<br />Semua prestasi ujian dan peperiksaan sekolah dapat diaudit<br />1. Mesyuarat Post Mortem <br />Bidang Sains peringkat sekolah<br /><br />2. Membuat post mortem<br />2.1 Ujian Bulanan 1<br />2.2 Ujian Bulanan 2<br />2.3 Peperiksaan Setengah Tahun<br />2.4 Ujian Bulanan 3<br />2.5 Peperiksaan Percubaan/Akhir Tahun<br /><br />3. Ulangkaji topik-topik yang tidak dikuasai pelajar<br />Feb<br /><br /><br />Feb (slps ujian 1)<br />April (slp ujian 2)<br />Mei (slps pep)<br />Julai (slps ujian)<br />Sept/ Oktober<br />(slps peperiksaan)<br /><br />Slps setiap ujian dan peperiksaan<br /><br /><br />3.3 Membina Jadual Speksifikasi Ujian (JSU) dan Bank Item<br /><br />JSU dan Bank Item dihasilkan 2 minggu sebelum setiap ujian dan peperiksaan.<br /><br />Membina JSU dan Bank Item<br />Menghasilkan soalan berkualiti dan berasaskan HSP<br />1. Menerima jadual ujian dan peperiksaan<br /><br />2. Menyediakan JSU<br /><br />3. Membina item<br /><br />Januari - Ogos<br /><br /><br />Januari -Ogos<br /><br />Januari -Ogos<br /><br /><br />3.4 Menjalankan analisa item<br /><br />Topik-topik yang pelajar lemah dapat dikenalpasti.<br /><br />Menjalankan analisa item<br />Mengenalpasti topic-topik yang tidak dapat dikuasai oleh pelajar dalam ujian bulanan dan peperiksaan berasaskan HSP<br /><br />1. Analisa bilangan pelajar yang tidak dapat menjawab untuk setiap soalan.<br /><br />2. Mengira peratusan pelajar yang dapat menjawab untuk setiap soalan<br /><br />3. Mengenalpasti topik-topik yang pelajar lemah<br /><br />4. Mengadakan tindakan susulan untuk memperbaiki kelemahan pelajar<br /><br />Januari - Ogos<br /><br /><br />Januari -Ogos<br /><br /><br />Januari -Ogos<br /><br /><br />Januari - Ogos<br /><br /><br />3.5 Mengadakan Kelas Tambahan Terancang (galus) untuk mempertingkatkan prestasi pelajar-pelajar galus.<br /><br />Bilangan pelajar galus yang lulus<br />bertambah<br />Mengadakan Kelas Tambahan Terancang (galus) untuk mempertingkatkan prestasi pelajar-pelajar galus.<br />Meningkatkan prestasi pencapaian pelajar-pelajar (galus) dalam Sains<br />1. Kenalpasti markah akhir tahun 2007 (TOV) pelajar-pelajar tingkatan 2 dan Tingkatan 4.<br /><br />2. Kenalpasti markah ujian diagnostic 1 (OTI 1) pelajar-pelajar tingkatan 3 dan tingkatan 5.<br /><br /><br />3. Mengadakan perjumpaan dengan pelajar galus dengan ibu bapa pelajar serta menandatangani surat aku janji.<br /><br />4. Menyemak kerja-kerja pelajar galus ( buku nota, buku latihan, laporan amali / kerja kursus)<br /><br />5. Menyediakan bahan P&P mengikut aras pelajar Kelas Tambahan Terancang dan kelas tambahan dijalankan.<br /><br />6. Kenalpasti markah ujian diagnostic 2 pelajar-pelajar tingkatan 3 dan tingkatan 5.<br /><br />7. Menyediakan bahan P&P mengikut aras pelajar Kelas Tambahan Terancang dan kelas tambahan dijalankan.<br /><br />8. Kenalpasti markah Peperiksaan Pertengahan Tahun (OTI 2) pelajar-pelajar tingkatan 3 dan tingkatan 5.<br /><br />9. Menyediakan bahan P&P mengikut aras pelajar Kelas Tambahan Terancang dan kelas tambahan dijalankan.<br /><br />10. Kenalpasti markah Peperiksaan Percubaan (OTI 3) pelajar-pelajar tingkatan 3 dan tingkatan 5.<br /><br />11. Menyediakan bahan P&P mengikut aras pelajar Kelas Tambahan Terancang dan kelas tambahan dijalankan.<br /><br />Disember 2007 – Januari 2008<br /><br /><br />Pertengahan Februari<br /><br /><br /><br />Akhir Februari<br /><br /><br /><br />Feb, April, Julai dan September<br /><br /><br /><br />Mac – April<br /><br /><br /><br />April<br /><br /><br /><br />April – Mei<br /><br /><br /><br /><br />Cuti Pertengahan Semester 1<br /><br /><br /><br />Jun – Ogos<br /><br /><br /><br /><br />September<br /><br /><br />3<br />Perfect Score<br />3.6 Meningkatkan bilangan pelajar perfect score<br /><br />Peningkatan prestasi pelajar<br />target perfect score dalam ujian dan peperiksaan berdasarkan TOV, OTI 1, OTI 2 & OTI 3<br /><br />Meningkatkan bilangan pelajar perfect score dalam mata pelajaran Sains<br />Mempertingkatkan prestasi pelajar dengan meningkatkan bilangan pelajar mendapat perfect score dalam mata Pelajaran Sains<br />1. Kenalpasti pelajar target<br />perfect score iaitu pelajar Ting. 3 dan 5 yang mendapat markah 65 – 100% berdasarkan keputusan peperiksaan akhir tahun 2007 / TOV 2008<br /><br />2. Menyediakan senarai nama pelajar target perfect score<br /><br />3. Mengadakan perjumpaan dgn pelajar target perfect score dan ibubapa pelajar serta menandatangani surat akujanji<br /><br />4. Menyemak kerja-kerja pelajar target (buku nota, buku latihan, laporan amali/ kerja kursus)<br /><br />5. Memantau prestasi ujian dan peperiksaan pelajar target tiga minggu selepas ujian dan peperiksaan dan membuat pertemuan dengan pelajar target dan memberi surat maklumbalas kepada ibubapa<br /><br />6. Memberikan cenderahati kepada pelajar target yang mencapai objektif<br /><br />Dis 2007<br /><br /><br /><br /><br /><br />Januari 2008<br /><br /><br /><br />Januari 2008<br /><br /><br /><br />Feb, April, Julai<br />& Sept<br /><br /><br /><br />Mac, Jun, Ogos dan Okt<br /><br /><br /><br /><br />Nov<br />4<br />Melengkapkan dan mengurus ABM dan ICT<br />4.1 Menyediakan senarai ABM dan ICT Sains<br /><br /><br />Senarai ABM & bahan ICT dapat disiapkan<br /><br />Menyediakan senarai ABM dan ICT<br />Menyediakan satu senarai ABM dan bahan ICT Sains untuk kegunaan guru Sains demi kebaikan pelajar-pelajar Tingkatan 1 hingga 5<br />1. Mengenalpasti ABM dan bahan ICT Sains yang sedia ada dalam bilik alat, bilik sumber, bilik EteMS dan makmal sains dari buku stok<br /><br />2. Menyediakan senarai ABM dan bahan Sains yang sedia ada<br /><br />3. Mengedarkan ABM dan bahan ICT Sains dan Matematik yang telah siap kepada guru-guru Sains dan Matematik<br /><br />Dis 2007<br /><br /><br /><br /><br />Dis 2007<br /><br /><br /><br />Jan<br /><br /><br /><br /><br />Disediakan oleh :<br /><br />Pn Rosita Binti Mohd Aris<br />Sek.Men.Keb.Ayer Baloi, Pontian<br />( ita_6567@yahoo.com )<br /> </span></div>SMK Ayer Baloihttp://www.blogger.com/profile/08300487534039133370noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8772560051710888752.post-37675932354450787742008-05-21T21:34:00.000-07:002008-05-21T21:41:14.214-07:00Pelan Tindakan Mata Pelajaran Sains Daerah Pontian 2008<div align="left"><br /><br /><br /><br /><br />UNIT SAINS<br />PEJABAT PELAJARAN DAERAH PONTIAN<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />RANGKA PELAN TINDAKAN<br />MATA PELAJARAN SAINS<br />DAERAH PONTIAN<br />TAHUN 2008<br /><br /> SAINS<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />DISEDIAKAN OLEH<br />PN ROSITA BTE MOHD ARIS<br />UNIT SAINS<br />SMKAB PONTIAN<br /><br />JADUAL PELAN TINDAKAN MATA PELAJARAN SAINS<br />TAHUN 2008<br /><br />BIL<br />PERKARA<br />JAN<br />FEB<br />MAC<br />APR<br />MEI<br />JUN<br />JUL<br />OGO<br />SEP<br />OKT<br />1<br />Pemantauan P&P yang berkesan dalam bilik darjah<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />1. 1 Pemantauan Pentaksiran<br /> Berasaskan Sekolah (PBS)<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />1.2 Pencerapan P & P<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />1.3 Pencerapan Buku Rekod<br /> Mengajar guru.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />1.4. Audit Kurikulum<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />1.5. Pencerapan buku latihan<br /> pelajar.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />2<br />Meningkatkan kualiti P&P di kalangan guru-guru<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />2.1. Penggunaan ICT<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />2.2. Membekalkan HSP kepada murid<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />2.3. Penyelarasan rancangan pengajaran tahunan<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />2.4 Penandaan kertas jawapan<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />2.5 Pelaksanaan PPSMI<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />3<br />Mengadakan program yang mendatangkan impak yang maksima dalam pencapaian akademik<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />3.1. Headcount<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />3.2. Membuat post-mortem<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />3.3 Membina Jadual Speksifikasi Ujian (JSU) dan Bank Item<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />3.4 Menjalankan analisa item<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />3.5 Mengadakan Kelas Tambahan Terancang (galus) untuk mempertingkatkan prestasi pelajar-pelajar galus.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />3.6 Meningkatkan bilangan pelajar perfect score<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />4<br />Melengkapkan dan mengurus ABM dan ICT<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />5.1 Menyediakan senarai ABM dan ICT Sains.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />5<br />Pentaksiran Berasaskan Sekolah<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />5.1 Mesyuarat PBS<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />5.2 Menyediakan evidens dan penyemakan dibuat<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />6<br />Kecemerlangan Pelajar<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />6.1 Mesyuarat Penyelarasan<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />6.2 Kelas Tambahan Terancang<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />6.3 Ceramah/Bengkel Kecemerlangan<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />6.4 Bengkel Pemulihan GALUS/HALUS<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />6.5 Refleksi<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />7<br />Peperiksaan dan Ujian Bulanan<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />7.1 Mesyuarat Penyelarasan<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />7.2 Penyediaan dan pemurnian item Soalan Pertengahan Tahun Tg 1 hingga Tg 5<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />7.3 Penyediaan dan Pemurnian Soalan Akhir Tahun Tg. 1 hingga Tg. 5<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />7.4 Penyediaan dan Pemurnian Soalan Percubaan SPM<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Disediakan oleh :<br /><br />Pn Rosita Bte Mohd Aris<br />Sek.Men.Keb.Ayer Baloi, Pontian<br />( ita_6567@yahoo.com )<br /><br /><br /><br /><br /><br /> </div>SMK Ayer Baloihttp://www.blogger.com/profile/08300487534039133370noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8772560051710888752.post-5926726639670210132008-05-21T21:30:00.000-07:002008-05-21T21:33:40.614-07:00Program Panitia Sains 2008PROGRAM PANITIA SAINS 2008<br />PENILAIAN MENENGAH RENDAH (PMR)<br />PROGRAM HALUS<br /><br /><br />1.0 Matlamat<br />a) Meningkatkan bilangan pelajar yang mendapat E dengan markah di bawah 20 kepada sekurang-kurangnya mendapat D dengan markah 40<br />b) Meningkatkan peratus kuantiti pelajar yang lulus dalam mata pelajaran Sains bagi peperiksaan PMR 2008<br /><br /><br />2.0 Program panitia sewaktu kelas HALUS<br /><br />Bil.<br />Pelajar yang difokuskan<br /><br />Program<br />1.<br />Pelajar yang boleh mendapat sekurang-kurangnya D<br />Pelajar menjawab set-set soalan berikut:<br />- Soalan topik-topik Tingkatan 1<br />- Soalan topik-topik Tingkatan 2<br />- Soalan topik-topik Tingkatan 3<br /><br /><br /><br />3.0 Jadual program HALUS PMR 2008<br /><br />Bil.<br />Pelajar yang difokuskan<br /><br />Minggu<br />Program<br />1.<br />Pelajar yang boleh mendapat D<br />1<br />Soalan topik Tingkatan 1<br /><br /><br />2<br />Soalan topik Tingkatan 1<br /><br /><br />3<br />Soalan topik Tingkatan 2<br /><br /><br />4<br />Soalan topik Tingkatan 2<br /><br /><br />5<br />Soalan topik Tingkatan 3<br /><br /><br />6<br />Soalan topik Tingkatan 3<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />PROGRAM PANITIA SAINS 2008<br />SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM)<br />PROGRAM HALUS<br /><br /><br />1.0 Matlamat<br />a) Meningkatkan bilangan pelajar yang mendapat 9G dengan markah di bawah 20 kepada sekurang-kurangnya mendapat 8E dengan markah 40<br />b) Meningkatkan peratus kuantiti pelajar yang lulus dalam mata pelajaran Sains bagi peperiksaan SPM 2008<br /><br /><br />2.0 Program panitia sewaktu kelas HALUS<br /><br />Bil.<br />Pelajar yang difokuskan<br /><br />Program<br />1.<br />Pelajar yang boleh mendapat sekurang-kurangnya 8E<br />Pelajar menjawab set-set soalan berikut:<br />- Soalan topik-topik Tingkatan 4<br /><br />3.0 Jadual program HALUS SPM 2008<br /><br />Bil.<br />Pelajar yang difokuskan<br /><br />Minggu<br />Program<br />1.<br />Pelajar yang boleh mendapat D<br />1<br />Soalan topik Tingkatan 4<br /><br /><br />2<br />Soalan topik Tingkatan 4<br /><br /><br />3<br />Soalan topik Tingkatan 4<br /><br /><br />4<br />Soalan topik Tingkatan 4<br /><br /><br />5<br />Soalan topik Tingkatan 4<br /><br /><br />6<br />Soalan topic Tingkatan 4SMK Ayer Baloihttp://www.blogger.com/profile/08300487534039133370noreply@blogger.com0